Priser og budgetter


Derfor skal vi tale om den økonomiske ramme

Alt bliver skræddersyet efter økonomi og ambitioner

Når vi skal udvikle et kommunikationsprojekt – uanset om det handler om en webside, film, tekster, foto eller en kombination af det hele – er der én ting, der er helt afgørende for, at vi lykkes bedst muligt: En åben dialog om den økonomiske ramme.


Måske er du vant til, at en pris på et produkt eller en ydelse er fast og enkel. En bil koster det, den koster. En stol i en butik har en prismærkat. Men sådan er det ikke helt med kommunikations- og medieprojekter. Her er der et væld af muligheder og valg, der kan skræddersys efter både ambitioner og økonomi.


Dette er blot nogle få eksempler:


  • Skal vi levere en mediepakke med et eller flere elementer?
  • Skal websiden måske bygges som en enkel præsentation eller et større univers med mange funktioner?
  • Skal I selv levere råtekster, eller skal vi stå for interviews, transskribering og redigering?
  • Skal filmen optages ét sted eller fem forskellige steder - og indeholde både dansk og engelsk speak?


Alle disse dele er små projektforløb i det samlede projekt – og vi kan skrue op og ned for hvert element. Derfor kan man i princippet fortælle det samme budskab på et budget på kr. 10.000 eller på kr. 100.000. Forskellen ligger i, hvor fascinerende historien kan fortælles. Det er netop her, dialogen om den økonomiske ramme bliver afgørende.


Tanken om at “så bliver hele budgettet bare brugt”

Nogle gange møder vi den opfattelse hos kommende kunder, at “Hvis vi oplyser budgettet, så bruger leverandøren bare det hele”.

Lad os prøve sætte nogle andre ord på situationen.


Som udgangspunkt kan man sige, at et budget hos jer er et internt anliggende - så lad os i stedet tale om, hvor meget I vil investere i det projekt, vi skal arbejde sammen om. I kan nemlig være med til at bestemme, hvor megen økonomi I vil sætte af. Vi vejleder naturligvis ved hjælp af de projekter og prisrammer, vi tidligere har arbejdet med.


Vores opgave er at levere et optimalt projekt – strategisk, kreativt og indholdsmæssigt – inden for den økonomiske ramme, I stiller til rådighed. Vi justerer produktionen, så projektet rammer beløbet. Alt kan i princippet tilpasses.


Når den økonomiske ramme er på plads, så udfylder vi præcis denne ramme, fordi det er sådan, vi kan skabe det bedste resultat for jer.


Og med ovenstående taget i betragtning, så er det helt i orden at bruge/udfylde den økonomiske ramme/det budget, som vi aftaler. Hvis vi skal drage en sammenligning, så skriver bilforhandleren også den aftalte pris på slutsedlen - og blomsterhandleren binder en flot buket til den aftalte pris. Ingen af dem kommer tilbage og siger, at det er blevet billigere eller dyrere - fordi prisen var aftalt og klar for begge parter på forhånd.


Derfor kan vi med god samvittighed bruge den projektøkonomi, vi aftaler - og som nogle kalder et budget - til at levere hele mediepakken, som I skal bruge.


Fordelen ved at dele den økonomiske ramme

Når vi taler om jeres ønsker til en økonomisk ramme – fx kr. 50.000, 80.000 eller 125.000 – kan vi planlægge og prioritere projektet, så vi får størst mulig synergieffekt. Vi kan se på helheden, tænke tværfagligt og bruge vores brede erfaring i både strategi, indhold og produktion til at få mest muligt ud af midlerne.


Det giver jer tre fordele:


  • Transparens og tryghed – vi aftaler en samlet pris og holder os til den.
  • Maksimalt udbytte – vi kan skrue på alle de kreative og tekniske parametre, så rammen giver mest værdi.
  • Bedre samarbejde – vi kan fokusere på at skabe det rigtige indhold.


Det bedste samarbejde starter med åbenhed

Vi kan ikke gætte jeres ambitionsniveau eller økonomiske råderum. Og uden det risikerer vi at foreslå en løsning, der enten er for begrænset – eller for omfattende. Det giver hverken jer eller os den optimale proces.


Vi kan indikere, hvor vores tidligere projekter har ligget prismæssigt og det gør vi gerne. På den måde kan vi i løbet af et møde tale os frem til den løsning, som giver mest mening for jer.


Derfor er vores klare anbefaling: Lad os starte med at tale åbent om den økonomiske ramme.

Så lover vi til gengæld, at vi leverer den bedste løsning inden for rammen – til en aftalt pris.