Derfor bør du have et kommunikationsbudget!

Priser og budgetter


Derfor bør du have et kommunikationsbudget!

Et årligt økonomisk råderum giver mulighed for planlægning

Vi har siden 2004 været involveret i mange forskellige medieprojekter hos både private og offentlige virksomheder. Vores kunder anvender vores materiale strategisk til at understøtte deres forretningsmål.


Når vi taler løbende aktiviteter, så opstår den bedste dialog og det bedste samarbejde med de af vores kunder, som har afsat et årligt budget til deres kommunikationsaktiviteter. Når budgettet er afsat, så er det et spørgsmål om, hvordan vi sammen anvender økonomien bedst muligt.


Det årlige kommunikationsbudget giver flere fordele

Vi møder ofte virksomheder og organisationer, som ikke er vant til at afsætte årlige ressourcer til at kommunikere til deres målgrupper, der kan være eksterne kunder eller interne medarbejdere. De vil gerne finde pengene fra projekt til projekt - og her bliver mange gode initiativer sat på pause. Når der ikke er afsat en årlig økonomisk ramme, så kan det være svært at finde økonomien på det rette tidspunkt.


Vores oplevelse er, at når en årlig budgetramme er til rådighed - lille eller stor - så kan dialogen tage udgangspunkt i, hvordan økonomien anvendes bedst muligt. I modsatte tilfælde handler det ofte om, hvor lille et projekt der kan sammensættes - for "ellers er det nok ikke muligt at finde pengene til projektet nu". Det åbner for en mere fremadrettet dialog, når økonomien er til rådighed, når den afsat i budgettet - selv hvis det drejer sig om mindre beløb.


Kommunikationen - og de løbende aktiviteter i denne sammenhæng - er efter vores opfattelse ligeså vigtig, som medarbejderne samt de maskiner der står i produktionshallen og de IT-systemer, I har investeret i. 


Kommunikationsaktiviteterne skal have tid til at virke

Vi arbejder godt sammen med kunder, som har et kontinuerligt behov for vores ydelser og som ønsker vores sparring løbende. Der opstår en synergi mellem de forskellige medieelementer, vi kan levere over en længere periode og det giver mange spændende muligheder. Stort set alle kommunikationsaktiviteter kræver tid for at skabe en effekt og derfor bør du afsætte en økonomisk ramme, så aktiviteterne kan budgetteres og indsættes i kalenderen.


  • Overvej hvilket resultat du ønsker og afsæt et årligt kommunikationsbudget, som giver mening i forhold til værdien af det, du ønsker at opnå. Hvor meget vil du investere økonomisk i at nå de ønskede resultater? Det giver en idé om budgetrammen. Vi drøfter det sammen efterfølgende, men det er vigtigt, at du selv kender tallene på din side af bordet - og du bestemmer beløbene - vi vejleder undervejs.
  • De prioriterede aktiviteter sættes i kalenderen og opstartes i god tid inden deadline. På den måde undgår du brandslukningsopgaver, fordi noget kommer som en overraskelse eller er blevet sat for sent i gang. 
  • Undgå at gøre impulskøb aktiviteter, som ikke er budgetteret.


Budgettet er fundamentet for en kommunikationsplan

Et årshjul hvor alle kommunikationsaktiviteter er listet op, giver mulighed for rettidig omhu. Budgettet danner igen grundlag for al planlægning. Samtidig kan alle involverede parter - internt i virksomheden eller organisationen og eksterne leverandører som os - være på forkant med udviklingen. 


Hvor stort skal et kommunikationsbudget være? 

Afhængig af jeres virksomheds eller organisations størrelse - og i forhold til den effekt og det resultat, I ønsker - kunne små kommunikationsbudgetter være eksempelvis på kr. 5.000 eller kr. 8.000 om måneden. De mellemstore kunne være melem kr. 10.000 - 15.000 om måneden. Disse beløb er til produktion af den samlede mængde kommunikationsopgaver, som naturligvis varierer i forhold til vores kunder størrelse, branche og behov. Når de enkelte tiltag er produceret, så skal de udbredes til målgruppen og det kan skal via et decideret visningsbudget. 


Når kommunikationsn skal ud over rampen

Du kan med fordel afsætte økonomi til de steder og platforme, kommunikationen skal ud på. Visningsbudgettet dækker online markedsføring i form af reklamer, nyhedsbreve, digitale skærmløsninger - eller i de klassiske medier som annonceplads i fagblade og fagmagasiner.


Indrykninger og onlinekampagner skal have et visningsbudget, som er uafhængig af produktionen af materialet - for det er med visningsbudgettet, du kan skrue op og ned for den intensitet, du vil vises med - og dermed for effekten. Det gælder på både ved intern og ekstern kommunikation.


Visningsbudgetter kan starte ved eksempelvis kr. 5.000 eller 10.000 om måneden - og skal ligge i et leje, som giver mening i forhold til vigtigheden af kommunikationen og den effekt, du ønsker at opnå.


Skal vi tale en dialog om aktiviteterne for næste år?

Kontakt os her


Share by: