Visuel identitet

Grafisk produktion


Den visuelle identitet og genkendeligheden

En god visuel identitet vigtig. Den er med til at give virksomheden et professionelt udtryk. Den skaber troværdighed og genkendelighed. 

Den gode og sammenhængende visuelle identitet indeholder 
  • Logo
  • Farvevalg 
  • Skrifttyper
  • Grafik
  • Fotostil 

Hvis I for nylig har fået udarbejdet eller redesignet jeres visuelle identitet, er den sikkert helt på plads. Men hvis det er nogle år siden, I sidst har fået den gennemgået, er det måske nu, det skal gøres. Som tiden går, kan logoet og farverne måske trænge til et løft efter 10, 15 eller 20 år. 

Nogle gange løser vi opgaver ud fra den eksisterende identitet og andre gange er vi med til at redesigne den, før den anvendes. 
Når vi starter samarbejder, ser vi på jeres visuelle identitet og gennemgår den sammen med jer. Det er vigtigt, at fundamentet er på plads, fordi logo, farvevalg og skrifttyper bliver anvendt i alle kommende designs.  

Den visuelle identitet bliver hurtigt anvendt mange steder. Det kan være på hele jeres online tilstedeværelse, websiden, LinkedIn, Facebook, YouTube, blog-indlæg, email-nyhedsbreve, email-signaturen eller visitkort, brevpapir, brochurer, datablade, Powerpoints, arbejdstøj, annoncer, bildekorationer og produkter.

Grundlaget for alle grafiske elementer

Den visuelle identitet giver mulighed for at udarbejde design til webside, brochurer, datablade, film, grafik til monitoren i receptionen og på messen, visitkort, brevlinje og udstillingsmateriel. Og det var bare nogle af elementerne. 

Vi kan også levere skabeloner i Word og Powerpoint, så I selv kan udforme ad hoc materiale til møder.

Den visuelle identitet er virksomhedens ansigt udadtil og den er vigtig. 

Logo

Når vi taler om et logo, så er det typisk sammensat af to dele. Et bomærke (et symbol) og et navnetræk (navnet udformet på en bestemt måde). 

Vi designer og redesigner typisk logoer, som skal indgå i en samlet visuel identitet. Det sker til virksomheder, konkrete produkter eller ydelser.

Et logo er en vigtig del af din virksomheds eller projekts identitet. Det vil være et element, som dine kunder og samarbejdspartnere får en række associationer til, når de ser det igen og igen. Logoet udsender en række signaler som opfattes bevidst og ubevidst.

Det er en meget normalt at redesigne et logo memellemrum. Hvor lang tid der skal gå, afhænger af om der også sker ændringer i virksomhedens eller organisationens strategi og handlingsplan. Samtidig er det også vigtigt at se på om det grafiske udtryk logo har - og den skrifttype, der er anvendt - stadig er tidssvarende. 

Vi er klar over, at det kan være et følsomt emne, når vi taler om at skulle ændre et logo. Et eksempel kan være, at et logo i en produktionsvirksomhed er blevet til for 20 år siden, så det skulle ligne en bestemt genstand, der blev anvendt i produktionen. Skrifttypen var måske den, skiltemanden valgte - og siden da blev logoet anvendt over det hele. 

Når vi møder sådanne logoer i den indledende dialog med vores kunder - hvor bomærke og navnetræk ikke er fulgt med tiden - så er det vigtigt, at den visuelle identitet bliver opdateret. Vi tager ansvar for det samlede visuelle udtryk og det er ikke altid, at et ældre logo passer ind i nutidens sammenhænge på nye medier og med nye budskaber. 

Det kan være baggrunden for, at et redesign være nødvendigt - og så kan logoet ofte anvendes 10-15 år mere. 

Share by: